Middag - Dag 26

Kom hem väldigt sent från jourutbildningen så blev tyvärr inte middag förrän sent. Min käre sambo hade även köpt hem lite läsk och trots att jag inte är ett "big fan" av läsk så blev jag lite små sugen (vilket resulterade i några glas). Men men. It's all good ;)

Middag Klockan 21:00

Köttfärssoppa med en klick turkiskyoghurt (10 % fetthalt) och mynta. Ett knäckebröd med keso (4 % fetthalt) och gul paprika. Tre glas coca cola.





Otroligt lättlagat och finns naturligtvis många varianter, men detta var den jag gjorde idag:

Ingredienser

300 gram  köttfärs
1 msk  olja
1-2 st  morot/morötter
1 tärning  buljong
8 dl  vatten
1 burk  krossade tomater
2 klyfta(or)  vitlök(ar)
2 msk  tomatpuré
spiskummin, malen
cayennepeppar, chilikryddor, oregano, mexican spice, efter smak (bara fantasin som hindrar - ta i alla kryddor du gillar)


Tillagning

1. Skala och riv moroten grovt. Fräs köttfärsen i smör. Lägg i morötterna och fräs ytterligare några minuter.

2. Tillsätt buljongtärning, vatten, krossade tomater, pressad vitlök, tomatpuré, spiskummin och cayennepeppar. Låt soppan koka ca 10 minuter.

Servera med en klick matlagningsyoghurt och brytbröd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0