Bakning

Tjo! En sak som jag tycker är riktigt roligt att göra är att baka. Både kakor och bröd. Det sistnämnda är ju suveränt då det både blir godare, billigare och nyttigare att göra själv. Har precis blivit klar med mina kalljästa sesam- & trekornsbullar. Tänkte att jag skulle dela med mig av receptet.

Ca 18 stycken bullar räcker det till:

30 g jäst
1 dl vatten
1/2 l lättfil
1 msk salt
1 dl sesamfrön
2 dl grahamsmjöl
1 dl vetekross
1 dl linfrön
1 dl rågsikt
6 dl (360 g) vetemjöl

Rör ut jästen i ljummet vatten, tillsätt lättfil, salt, sesamfrön och grahamsmjöl. Dela degen i två lika stora delar. Tillsätt vetekross, linfrön & rågsikt till den ena delen, vetemjöl till den andra. Knåda båda degerna färdiga med vetemjöl men de ska fortfarande vara klibbiga. Låt dem stå kallt över natten. Knåda degen nästa morgon med mjöl på bordet och forma det till bullar. Låt dem jäsa under bakduk i 20 min. Pensla med ägg och strö över sesamfrön. Grädda i 15 min vid 200 grader.


Kommentarer
Postat av: M

ser mumsigt gott ut =P

2010-01-16 @ 18:14:50
Postat av: Ida

Hej! har en fråga angående dina frallor du har bakat!. Du har skrivit i ditt recept att du delar degen i två delar, blandar iingredienser och låter det jäsa över natten. När du sedan ska knåda det igen, blandar du då ihop de olika degarna eller hur gör du då? Förstår inte det i receptet. Tacksam för svar då jag gärna vill göra dessa frallor. kram ida

2010-02-01 @ 21:24:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0