Middag - Dag elva

Middag Klockan 18:00
Fiskgryta med paprika och champinjoner. Till det fullkornscouscous, ärtor och ett knippe dill. Två glas vatten.





Tips! Använd gärna fullkornsprodukter så ofta du kan. Bättre för hälsan, man blir mättare snabbare och orkar hålla sig alert längre. Personligen tycker jag även att det är godare. Dessutom innehåller ärtor mycket fibrer som håller magen i "trim".

Och som jag lovat mina läsare ska jag försöka bättra mig med att skriva ut recept :p Receptet som kommer här nedan är för fyra personer. Jag har mest använt det som mall och höftat rätt mycket samt bytt ut en del varor mot sådana jag gillar bättre. Det är bara att göra lite som man själv känner för :)


Ingredienser:

1 st gul lök(ar)

10 st champinjoner

1 msk smör

1,5 msk vetemjöl

3 dl fiskbuljong

1 dl matlagningsgrädde

1 msk helkornssenap

10 cm purjolök(ar)

1 tsk dragon 500 gram fiskfilé(er), sej, kolja eller hoki

1 dl mjölk

salt

peppar

1 msk senap grovkornig

Tillagning (tar ca 30 min)

1. Skala och hacka löken och skiva champinjonerna. Bryn dem i smör i en vid kastrull. Pudra över mjölet. Häll på buljong och matlagningsgrädde och låt koka ihop i ett par minuter.

2. Blanda i senap och dragon. Tvätta och strimla purjolöken och blanda ner den i grytan.

3. Skär fisken i tärningar och lägg ner dem i grytan. Låt grytan puttra i 2-3 minuter tills fisken är klar.

4. Smaka av med salt och peppar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0